Policealne Studium Kosmetyczne
Barbary Jaroszewskiej

Centrum Edukacji Kosmetologicznej

Artykuły

Chwila z psychologią

Data dodania: lipiec 5th, 2016

Drogie Panie Kosmetyczki, Artystki Pielęgnacji Ciała, Twórczynie jego Zadbanej wersji,
Pewnie wiele z Was, a może tylko część, zastanawia się, czemu kontakt emocjonalny z
klientem, którego gościcie w swoim gabinecie jest tak istotny. W szkołach kosmetycznych tyle się
mówi o zabiegach odpowiednio dobranych, prawidłowo wykonanych. O zwracaniu uwagi na
szczegóły, o tym, że kosmetyczka czasami musi być jak lekarz, który kieruje się zasadą: „Po pierwsze –
nie szkodzić”. Zatem, po co jeszcze o kontakcie z klientem? A no właśnie po to, że do gabinetu,
świątyni zdrowia i pielęgnacji ciała, przychodzą osoby różne. To, jak i jaki kontakt z nimi nawiążecie,
będzie stanowić o dalszej waszej pracy. Albo klient znowu Was odwiedzi albo zrezygnuje i uda się do
innego miejsca. Albo zbierzecie odpowiedni wywiad o rodzaju skóry, skłonnościach alergicznych,
przyzwyczajeniach dotyczących dbania o skórę i dobierzecie odpowiednie preparaty albo może się
zdarzyć, że niestety nie przyłożycie do tego należytej uwagi i pomylicie się.
W dzisiejszych czasach salony kosmetyczne odwiedzają zarówno kobiety jak i mężczyźni.
Osoby w każdym wieku. Każdy gość waszego gabinetu będzie przychodził w innym celu. Nawet, jeśli
przyjdzie na ten sam zabieg. Jedna osoba, będzie chciała podratować swoje paznokcie, inna, aby
dobrze wyglądały na co dzień, jeszcze inna żebyście z nią po prostu porozmawiały i zaopiekowały się.
No właśnie, może sobie teraz pomyślicie, że ta ostatnia grupa powinna iść do psychologa na terapię.
Być może. Ale dzieje się tak, że wielu z tych klientów przychodzi jednak do Was.
W tym miejscu pojawia się pytanie: dlaczego? Odpowiedź brzmi: ponieważ kontakt w
gabinecie kosmetycznym jest kontaktem intymnym. Pod pretekstem zadbania o skórę, paznokcie, itp.
część klientów przyjdzie właśnie „wygadać się”. Zrzucić ciężar minionego tygodnia, trudności w pracy,
konfliktów w domu z dziećmi, mężem. Dla nich zwykłe, ludzkie wysłuchanie przez Was będzie
nieocenione. Pomocne może być tzw. aktywne słuchanie. Co to oznacza? Aktywne słuchanie, to
parafrazowanie tego, co klient mówi, bycie myślami właśnie przy tym, o czym opowiada.
Przeciwieństwem do tego jest skupianie się np. na dzisiejszym obiedzie, gdy klient mówi o trudnej
sytuacji w pracy. Nie jest to łatwe, od razu zaznaczam. Zwarzywszy, że przy tym każda z Was musi
skupić się przede wszystkim na prawidłowym wykonaniu zabiegu. Jednak myślę, że warto połączyć te
dwie rzeczy. Klient leżąc przed Wami w fotelu kosmetycznym z założenia zgodził się na przekroczenie
jego granicy intymności. Dopuszcza Was do siebie. Tym samym daje Wam duży kredyt zaufania. Teraz
tylko od Was zależy, jak to wykorzystacie i co z nim zrobicie. Jeśli dobrze, klient będzie chciał z Wami
współpracować przez lata. Będzie wiedział, że oprócz perfekcyjnie wykonanego zabiegu, chętnie go
wysłuchacie.
Co jest jeszcze istotne? Niestety bardzo łatwo przekroczyć granicę klient – kosmetyczka.
Aktywnie słuchać, to nie znaczy wypytywać, a kolokwialnie rzecz ujmując, być „wścibskim”.
Najzwyczajniej w świecie, osoba może się poczuć niekomfortowo. Zapewne każda z Was ma
doświadczenie, gdy klient na fotelu kosmetycznym stawia tę granicę (np. odpowiada zdawkowo, nie
podtrzymuje tematu). To oznacza, że przyszedł do Waszego gabinetu w konkretnym celu –
wykonania zabiegu. Ważne jest by to uszanować i skupić się na tym, czego aktualnie potrzebuje
(zabiegu, luźnej, niewymagającej rozmowy, itp).
Zatem, Drogie Panie. Macie przyjemność pracować z człowiekiem. Z jego ciałem, a co za tym
idzie automatycznie jesteście dopuszczane do jego duszy. Dbając o ciało, dbacie o duszę. Zarówno w
jednym przypadku, jak i w drugim potrzebna jest delikatność i troska w granicach, na które klient
wyrazi zgodę. Tego Wam, życzę 🙂

 

Katarzyna Czekierda-Pieciuk – psycholog, psychoterapeuta i pedagog specjalny. Absolwentka Wyższej Szkoły Psychologii Społecznej oraz Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Ukończyła także 4-letnią Szkołę Psychoterapii w Ośrodku Pomocy Psychologicznej i Edukacji INTRA, rekomendowaną przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne. Ukończyła również Studium Poradnictwa i Interwencji Kryzysowej Polskiego Towarzystwa Psychologicznego (IPZ PTP) na kierunku „Pomoc psychologiczna dla dorosłych ofiar przemocy”, a także kurs „Psychoterapia i Poradnictwo” w Polskim Instytucie Psychoterapii Krótkoterminowej w Krakowie. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy z osobami z zaburzeniami psychicznymi i depresją oraz osobami doznającymi przemocy w rodzinie.

www.psychoterapia-czekierda.pl

l

CEK

Kosmetyczka czy kosmetolog???

Data dodania: lipiec 5th, 2016

W ostatnim czasie młode osoby mają wiele wątpliwości stając przed wyborem zawodu. Zgłaszają się z pytaniem – kosmetyczka czy kosmetolog ? Wszystko o czym mówię, a raczej piszę wynika tylko i wyłącznie z mojego wieloletniego doświadczenia i nie każdy musi być zgodny co do treści moich wypowiedzi.

W dobie Internetu mamy tak ogromny natłok informacji z różnych źródeł/artykułów, iż sami zmuszeni jesteśmy dokonywać niełatwych wyborów. Nikogo do niczego nie chcę przekonywać ,ani też żadnego z zawodu umniejszać. Bazując na pracy zarówno w zawodzie jak i pracy z młodymi osobami pragnę podzielić się swoimi wnioskami i obserwacjami .

Szkoła zawodowa to przede wszystkim  nacisk na rozbudowane zajęcia praktyczne, podczas których Słuchaczki w praktyce wykorzystują poznane zagadnienia z różnych dziedzin. Mogą zetknąć się z różnymi problemami i defektami kosmetycznymi, poznawać nowości stosowane w kosmetologii oraz technologii z branży. Czas spędzony w pracownia pozwala na zdobycie umiejętności radzenia sobie
z wszelkimi problemami skórnymi, doborem odpowiednich preparatów czy też technik manualnych dostosowanych indywidualnie dla danego klienta. Dodatkowo podczas zajęć praktycznych można odbyć szereg kursów zawodowych, co umożliwia zapoznanie się z bogatym wachlarzem usług. Podczas nauki Słuchaczki otrzymują wiedzę teoretyczną z pokrewnych dziedzin takich jak anatomia, dermatologia, fizykoterapia, chemia czy też psychologia i dietetyka tak dostosowaną aby mogły wykorzystać ją w praktyce. Z tak zdobytymi umiejętnościami samodzielnie mogą stanąć do pracy w zawodzie, a kiedy przyjdzie moment, iż zapragną pogłębiać wiedzę zawsze mogą podjąć kolejny etap nauki na kierunku kosmetologia bądź pokrewnej dziedzinie dającej możliwość rozwoju
i samodoskonalenia.

Tu pragnę zaznaczyć, iż kierunek kosmetologia to przede wszystkim przez pierwsze dwa lata nauka i zdobywanie wiedzy teoretycznej, a dopiero później możliwość odbywania zajęć praktycznych
i pracy z klientem.

Zanim podejmiesz decyzję musisz zastanowić się nad tym jak chcesz aby dalej wyglądało Twoje życie? Czy w pierwszej kolejności chcesz podjąć pracę w zdobytym zawodzie, czy też poświęcić się nauce teoretycznej, by później zdobyć praktykę ?

To Ty wiesz co dla Ciebie najlepsze 🙂

Mój wybór szybkiego podjęcia pracy zawodowej był uwarunkowany przede wszystkim pasją płynąca
z serca do samego zawodu oraz sytuacją ekonomiczna obecną na tamten moment mojego życia. Ponieważ wszystko co robię jest autentyczne i zgodne ze mną, szybko zdobyłam lojalnych CUDOWNYCH Klientów. Ludzie czują czy dana osoba oddaję się w pełni swojej pracy, chcą czuć się wyjątkowo a przede wszystkim bezpiecznie bo powierzają w Nasze ręce swój wizerunek a często również tą najdelikatniejszą sferę psychiczną

Kiedy nabrałam pełnej samodzielności w zawodzie i oprócz korzyści mentalnych praca zaczęła przynosić korzyści finansowe rozpoczęłam kolejny etap nauki, który można powiedzieć trwa do chwili obecnej i nigdy się nie skończy !

W moim odczuciu, nie ma nic gorszego jak zamknięcie się na dalszy rozwój i zatrzymanie w miejscu, co z czasem może doprowadzić do usunięcia z rynku, który wymaga ciągłego podnoszenia kwalifikacji.

Życzę Wam trafnych wyborów i sukcesów zawodowych:)

 

Katarzyna Nozderko

Specjalista kosmetologii holistycznej

www.est.nozderko.com

Tel. 600 811 473

CEK

Czy Kosmetyczką może zostać każdy ?

Data dodania: kwiecień 2nd, 2016

Na świecie jest niezliczona ilość zawodów ,w których pracują różni ludzie .Ludzie zajmujący się

określonymi czynnościami mają odpowiednie do tego cechy ,które dają im możliwość dobrego

wykonywania swojego zawodu .

 

A jakie cechy charakteryzują współczesna kosmetyczkę? Obraz często jest mocno zniekształcony, co

wynika z różnorodności cech ludzi podejmujących się tego zawodu. Z moich obserwacji wynika to

również z łatwości zdobycia dyplomu nie koniecznie w placówkach dbających o najwyższy poziom

kształcenia, jak również złudnego przeświadczenia, iż w zawodzie tym jest do zdobycia łatwy

pieniądz.

 

Z mojego doświadczenia pragnę podpowiedzieć, iż są pewne cechy które dają możliwość odniesienia

sukcesu w tym zawodzie. Mój osobisty sukces wynika z pasji i serca jakie wkładam w celebrację

każdego zabiegu, a doświadczenie jakie płynie z kontaktu z klientem daje możliwość ciągłego rozwoju

umiejętności na każdym poziomie. Zanim jednak poczujecie tą pasję w sercu jest kilka bardzo

ważnych kwestii, o których nie można zapomnieć wybierając zawód, czy też będąc już na starcie do

swojego sukcesu.

 

Po pierwsze zgodnie z przysłowiem ,,jak cię widzą tak cię piszą ‘’, wygląd musi być estetyczny by

przyciągał, a nie odpychał klienta, skromny by klient czuł się bezpiecznie, nie naganie czysty by był

wzorem, który chce się powielać .

 

Uczestnicząc na bieżąco w kursach nie tylko związanych z zawodem, ale rozwojem osobistym z

przeświadczeniem mogę powiedzieć, iż pierwsze wrażenie jest najważniejsze, to w pierwszych

minutach kontaktu zdobywacie klienta i jego zaufanie. Dalszy kontakt to już proces, w którym trzeba

dać klientowi to czego on oczekuje. Dlatego tak ważna jest pierwsza rozmowa i dokładny wywiad z

klientem, by następnie dać mu ,,TO” po co do nas przyszedł. Wykorzystujemy wtedy zdobytą wiedzę i

umiejętności w doborze odpowiedniego zabiegu.

 

Miejsce jakim jest gabinet, to przestrzeń, w której panuje porządek, tak by klient wchodząc czuł, iż jest

w miejscu, w którym przestrzega się zasad higieny i nie miał żadnych obaw, że grozi mu jakiekolwiek

zagrożenie wynikające z tego faktu .

 

Kiedy mamy już odpowiednie cechy i miejsce, nie można zapomnieć, iż w dzisiejszej gonitwie nasz

klient przychodzi również po ukojenie duszy. Dlatego tak waży jest zapach, muzyka, ton naszego

głosu oraz to, iż nasze osobiste problemy zostawiamy w domu. Drugi człowiek wyczuwa natychmiast

nasze nastawienie, dlatego z czasem nabierając doświadczenia pamiętajmy o tym, iż mamy się

kojarzyć z oazą spokoju, a nie z frustracją naszych osobistych problemów .

 

W dzisiejszych czasach, kiedy jest tak ogromna konkurencja klient musi czuć się wyjątkowo,

odczuwać naszą troskę i zainteresowanie, a to co mu oferujemy musi być indywidualnie dobrane do

jego potrzeb.

 

Jak widać zawód ten to nie tylko kosmetyki to dbałość o jakość swojego życia na każdej płaszczyźnie.

Ciągłe doskonalenie swojego podejścia do drugiego człowieka, a gdy poczujecie, że płynie to prosto z

serca, sukces zapuka do Waszych drzwi.

 

Tego Wam serdecznie życzę Katarzyna Nozderko.

CEK